Dok se s pravom zgražavamo nad zlodjelima skupine terorista koji su prije nekoliko dana u Parizu pobili 129 nedužnih ljudi, valja nam biti pažljiv da u priču o ovom gnjusnom zločinu ne uvlačimo izbjeglice.
Od
trenutka kada su počela pristizati prva izvješća iz Francuske, čak i kada su
pojedinosti tragedije bile još uvijek nepoznate, medijske i političke
sveznalice odmah su požurile da za pokolj u Parizu osude izbjeglice iz Sirije.
Prije
dva mjeseca proveo sam neko vrijeme pomažući izbjeglicama nedaleko hrvatske
granice u Srbiji. Bio sam dio humanitarne ekipe koja je pomogla da gotovo 100
izbjeglih i iznemoglih žena i djece prođu zadnja dva kilometra do granice. Oko
2000 izbjeglica poslužili smo hranom, vodom, odjećom i obućom.
Dobro
se sjećam dirljivih priča nekih koji nisu tajili zašto su napustili Siriju ili
Irak. Neki su se bojali za svoje živote ili živote članova svojih obitelji i
djece. Brojni muškarci su otišli jer nisu htjeli postati strojevi za ubijanje.
Ostavili su svoje zemlje, jer bi njihov ostanak značio gotovo sigurnu smrt.
Sjećam
se mladih ljudi koji su hodali prašnjavim poljskim putem kroz kukuruzna polja
na hrvatsko-srpskoj granici. Neki su napredovali uz pomoć štaka, a neki u
invalidskim kolicima. Mnogi među izbjeglicama bili su mladi očevi i majke s
djecom. Često su s osmijehom na licu i rukama usmjerenim prema naprijed
uzvikivali: “Hvala! Hvala! Sloboda! Sloboda!”
Sjećam
se ponekog zagrljaja i rukovanja i brojnih drugih gesta zahvalnosti kojima su
pokazivali svoju zahvalnost zbog ljubaznosti koju su doživjeli u susretu s
volonterima.
Teško
mi je povjerovati da su demonski likovi koji su hladnokrvno pobili 129 ljudi u
Parizu bili ti isti ljudi koji su samo nekoliko tjedana ranije pješačili
brdima, šumama i kukuruzištima Makedonije, Srbije i Hrvatske. Pa čak da je
istina da je poneki zločinac zlorabio izbjeglički koridor, to nam ne daje
zapravo da krivimo stotine tisuća nedužnih izbjeglica i imigranata za
krvoproliće u Parizu.
To
bi bilo isto kao kad bismo željeli optužiti tisuće gledatelja nogometne
utakmice između Francuske i Njemačke, koja je također bila metom napada
terorista u Parizu prošlog petka, da su surađivali sa zločincima samo zato što
su se dva ili tri zločinca htjela sakriti u gomili nogometnih navijača kako bi
postigli što krvaviji zločinački učinak.
Isto
tako nećemo optužiti tisuće posjetitelja neke velike robne kuće da su
kradljivci samo zato što su se među njih uvukla dva ili tri kriminalca kako bi
skriveni u gomili lakše opljačkali dio robne kuće..
Svaki
pokušaj da se sirijske i druge izbjeglice učini žrtvenim janjcima masakra bio
bi jednostavno sramotan.
Ipak,
upravo se to ovih dana događa u Europi i Americi.
Čak
i prije nego što su nam medijske poglavice rekle da su jedan ili dvojica
terorista možda ušli u Francusku zlorabeći izbjeglički koridor, medijsku dreku
je pokupila nekolicina čelnika europskih zemalja, koji su odmah počeli tražiti
nove izgovore za podizanje novih ograda na graničnim prijelazima i uvođenje
strožih zakona o odnosu spram izbjeglica.
U
Sjedinjenim Američkim Državama neki predsjednički kandidati sada skupljaju nove
političke bodove izoštrenom retorikom protiv izbjeglica. Čak je i 26 guvernera
ustalo protiv prihvaćanja izbjeglica, a kulminaciju kriminalizacije izbjeglica
prepoznali smo jučer u ishitrenoj odluci Predstavničkog doma Kongresa SAD-a
kojom je blokiran program prihvata 10.000 sirijskih izbjeglica.
U
isto vrijeme na društvenim mrežama kao što su Facebook i Twitter tisuće
sveznalica oslovljava izbjeglice, i muslimane općenito, svakovrsnim pogrdnim
nazivima. Neki od komentatora na teme o izbjeglicama, koje sam objavio na
svojoj Facebook stranici, po svaku mi cijenu žele otvoriti oči za “istinu” da
“izbjeglice i teroristi nisu toliko različiti”.
Sloboda
izražavanja – u ovom slučaju straha, sumnje, nepovjerenja i paranoje – može se
podnijeti na stranicama društvenih medija. Ali posve je neodgovorno, opasno i
nemoralno kad vodeći mediji siju sjeme sumnje o stotinama tisuća izbjeglica –
tih obitelji s djecom, od kojih mnogi bježe od istih ljudi koji su terorizirali
Pariz, Bagdad i Bejrut prošli tjedan.
Sasvim
je moguće da je stvaranje slike da su neki od pariških terorista ušli u
Francusku skriveni među izbjeglicama bio jedan od ciljeva organizatora napada.
Naime, itekako je sumnjiva priča o tome kako se pokraj jednog do kraja
raznesenog zločinca pojavila netaknuta putovnica iz Sirije. Kakav bi to bio
uspjeh za mozgove masakra kad bi uspjeli uvjeriti Europu, SAD i svijet da su za
napade krive izbjeglice!
Kako
bi zločince usrećilo kad bi im pošlo za rukom da nas navedu da još snažnije
mrzimo muslimane te da im se još više osvećujemo! Ili, kad bi uspjeli da nas
terorističkim provokacijama nagovore da se međusobno ogradimo žičanim ogradama
i zidovima, da nam zemlje izgledaju poput životinjskih kaveza u zoološkim
vrtovima Europe, pa da sa strahom izlazimo iz svojih kuća! Kako bi se zločinci
veselili da nas uspiju još više zbuniti, posvađati ili nas navesti da još više
paničarimo i da još više sumnjamo jedni u druge!
Još
su drevni Rimljani znali da vladaju oni koji znaju kako zavaditi ljude i
narode.
Kao
kršćanin kažem: Isusovi sljedbenici bi trebali drukčije razmišljati.
Pridružiti
se onima koji pozivaju na kriminalizaciju izbjeglica i imigranata, ili onima
koji vjeruju da izbjeglice treba dočekati oružjem, ili onima koji nestrpljivo
čekaju priliku da zapale izbjegličke kampove, ili onima koji velikodušno kite
izbjeglice pogrdnim nazivima, ili onima koji navijaju da se podignu visoke
ograde na granicama država ili onima koji su protiv izbjeglica – značilo bi da
smo već poraženi, zvali se mi kršćani tisuću puta.
Pridruživanjem
tim glasovima negiramo Gospodina koji nas je pozvao da ljubimo svoje bližnje i
one iz daleka bez obzira na to tko oni jesu.
To
bi također značilo da smo neinformirani o samoj biti kršćanstva: da nas Isus
Krist poziva da, upravo onako kako je on nas prigrlio dajući nam sebe kroz
svoju smrt na križu, savladamo vlastitu sebičnost time što ćemo i mi prigrliti
druge članove ljudske zajednice, uključujući izbjeglice, zagrljajem sućuti i
prihvaćanja. Jer kad je riječ o govoru evanđelja, to je jedini legitiman način
na koji možemo pridobiti umove i srca onih koji su različiti od nas.
Ako
to učinimo, postat ćemo zreliji u procjeni tko su zločinci koji moraju biti
zaustavljeni, a tko su žrtve koje trebaju našu sućut i pomoć.
Prilagođeni prijevod teksta sa engleskog https://sojo.net/articles/i-ve-worked-syrian-refugee-trail-europe-here-s-what-we-re-getting-wrong
Prvi puta objeavljeno na hrvatskom 21. studenog 2015, http://www.autograf.hr/ne-krivimo-izbjeglice/
No comments:
Post a Comment